Január második feléig hosszabbította meg a nyomozást a Fővárosi Főügyészség a 4-es metró beruházásainak szerződéseivel összefüggésben – értesült lapunk. A Demszky Gábor főpolgármestersége alatt, 2006-ban beszerzett Alstom metrókocsik ügyében a Központi Nyomozó Főügyészség folytat eljárást. Ebben a nyomozásban továbbra is két gyanúsítottat tart számon a hatóság, egy személy ellen pedig jelenleg is elfogatóparancs van érvényben.
Az Alstom-ügyben nem bővült a gyanúsítottak köre, a nyomozó hatóság továbbra is két terheltet tart számon. Egy személy ellen továbbra is érvényben van a belföldi, európai és nemzetközi elfogatóparancs, ám ezek az intézkedések eddig nem vezetettek eredményre – tájékoztatta a Magyar Időket Kovács Katalin, a Központi Nyomozó Főügyészség helyettes szóvivője. A nyomozó hatóság 2016 szeptemberében indított büntetőeljárást a 2-es és a 4-es metróvonalra 2006-ban beszerzett francia Alstom metrókocsik ügyében. A vezető beosztású hivatalos személy által kötelességszegéssel elkövetett vesztegetés és más bűncselekmények gyanújával indult nyomozás határidejét legutóbb december 3-ig hosszabbították meg.
Az ügy kapcsán lapunk írta meg elsőként, hogy egy Medgyessy Péter volt szocialista kormányfőhöz köthető cég a metrókocsi-szerződés aláírása után nem sokkal mintegy 180 millió forintnak megfelelő eurót kapott tanácsadás címén az Alstomtól. Az összeg egy része, mintegy hetvenmillió forint később a Gyurcsány-kormány utazó nagyköveteként is tevékenykedő politikus feleségének a számlájára került.
Az Alstom kocsik beszerzésétől különválasztva, a 4-es metró beruházásával összefüggésben egy másik nyomozás is tart, amelyet fokozott ügyészi felügyelettel a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda folytat. Ebben az ügyben 2018. január 23-ig hosszabbították meg a nyomozást, amelynek keretében – mint arról Bagoly Bettina, a Fővárosi Főügyészség szóvivője tájékoztatott – egyelőre senkit nem hallgattak ki gyanúsítottként. A nyomozás tárgyát a 4-es metró beruházásához kapcsolódó különböző tanácsadói szerződések, valamint a projektmenedzsmenttel kapcsolatos kérdések, döntések képezik.
Az ügy előzménye, hogy Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter a beruházás szerződéseivel kapcsolatban több bűncselekmény miatt tett feljelentést a Legfőbb Ügyészségen. Előzőleg az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) megállapította, hogy a 4-es metró építése során – közte az Alstom metrókocsik beszerzése kapcsán is – kiemelkedő súlyú szabálytalanságokat és hibákat követtek el, ami miatt az Európai Bizottság akár 59 milliárd forint fejlesztési forrást is visszakérhet Magyarországtól.
(magyaridok.hu, Baranyai Gábor)