in

Libsik kedvenc témája – Oktatásegészségügy – Több a tanár, mint tavaly

Lényeges, hogy megemelték a pluszmunkát végző pedagógusok pótlékát

Csaknem kétezerrel több főállású pedagógussal kezdődött a tanév a tankerületi központok fenntartásában lévő intézményekben – közölte lapunk kérdésére a Klebelsberg Központ. Ez az adat nemcsak a tanárhiány kérdését árnyalja, hanem azt is mutatja, hogy egyre népszerűbb a pedagógushivatás, amelyhez – a központ szerint – elengedhetetlen az elhivatottság.

 

Nemhogy csökkent volna a tanárok száma az előző tanévhez képest, hanem éppen hogy növekedett – válaszolt lapunk kérdésére a Klebelsberg Központ. Ismertetésük szerint a tankerületi központok fenntartásában lévő intézményekben foglalkoztatott főállású pedagógusok száma 88 652, az óraadó tanároké 4756 volt tavaly, míg ebben a tanévben a főállású pedagógusok száma 90 548, az óraadó tanároké pedig 4624 fő lett. Vagyis csaknem kétezerrel több főállású pedagógussal indult az idei tanév.

A Klebelsberg Központot arról is kérdezte lapunk, miért kereshet egy iskola „bármilyen” szakos tanárt. Elmondásuk szerint bizonyos médiumok az ominózus hirdetésnek csupán a tetejét mutatták meg, az alatta lévő szöveget, nevezetesen hogy tanulószobai feladatok ellátására keresnek tanárt, már nem. A tanulószobán bármely szakos tanár elláthatja a feladatot, feltétel csupán a pedagógusvégzettség.

Fotó: Kurucz Árpád

Diákokkal foglalkozni hivatás

A pedagógustársadalom elöregedésével kapcsolatban úgy reagáltak: sok OECD-országban idősödik a tanári kar, ez alól Magyarország sem kivétel. Az általános, illetve a középiskolákban a pedagógusok mindössze 6 százaléka 30 év alatti, és 37 százaléka 50 éves vagy idősebb.

De azt is látni kell, hogy a két adat aránya erősen torzít, ugyanis a tanárok 24–25 évesen végeznek az egyetemeken, az 50 év felettiek statisztikai száma ugyanakkor 15 évet is felölel. Az viszont kétségkívül igaz, hogy a matematika, informatika és a természettudományok terén a tanári bérek nehezen tudnak versenyezni a versenyszféra kimagasló béreivel, ami nem csak hazai jelenség.

Arra a kérdésünkre, mit lehet tenni, hogy a fiatalok ezen a téren is motiváltabbak legyenek a tanári hivatás választásában, a Klebelsberg Központ kifejtette: egyrészt az életpályamodellel és az ehhez kapcsolódó béremelés nyújtotta anyagi elismeréssel igyekeznek vonzóbbá tenni a pedagóguspályát.

Másrészt azt is hangsúlyozni szeretnék, hogy tanárnak lenni nem pusztán foglalkozás, hanem hivatás. Harmadrészt fontos intézkedésnek tartják, hogy jelentősen megemelték a többletmunkát végzők pótlékait, amelyeket a tankerületi központokhoz tartozó iskolákban dolgozó pedagógusok szeptembertől meg is kapnak.

Mindezeken kívül igyekeznek ellátni a tanárokat korszerű informatikai eszközökkel, fejlesztik az intézmények tanulást és tanítást segítő infrastruktúráját, erősítik a fenntartó szakmai és erkölcsi támogatását.

Az utánpótlás képzésében továbbá kulcsszerepe van a Klebelsberg képzési ösztöndíjprogramnak, amelynek sikeressége érdekében nemrég módosítottak egy kormányrendeletet is. Ennek célja, hogy megkönnyítse azoknak a pedagógusoknak az alkalmazását, akik a program keretében szerezték meg a szakképzettségüket és megfelelnek a jogszabályban meghatározott feltételeknek – tette hozzá a Klebelsberg Központ.

 

(Csejk Miklós, magyaridok.hu)

A Migration Aid és a Helsinki bizottság félrevezeti az embereket

Mráz Ágoston leplező írása a Jobbikról