in ,

Nem stadion! Újabb Duna-híd építése rajtolt el Magyarországon

A közel egy kilométeres híd a Duna Aszfalt kivitelezésben jön létre, és új főút is épül hozzá.

Csütörtökön koradélután elhelyezték az alapkövet a Kalocsa és Paks között épülő Duna-hídnál. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházását a Duna Aszfalt Zrt. kivitelezi.

 

Fotók: Dernovics Tamás/magyarepitok.hu

Az eseményen Süli János, a Paksi Atomerőmű bővítéséért felelős tárca nélküli miniszter, Font Sándor, Bács-Kiskun országgyűlési képviselője és Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese is részt vett.

Két hullámtéri híd és egy mederhíd alkotja az átjárót

A kétsávos közúti híd​ a kétoldali hullámtéri résszel együtt összesen mintegy 946 méter hosszúsággal jön létre.

A tíztámaszú híd a legnagyobb támaszköze 200 méteres lesz.

A híd három különböző szerkezeti rendszerű részből tevődik össsze, de egy egységet alkot. A bal és jobboldali hullámtéri hidak egyaránt háromnyílású, acél szekrénytartós gerendahidak vasbeton pályalemezzel. A mederhíd egy öszvér keresztmetszetű extradosed típusú híd lesz, pilononként 10-10 kábellel.

Paks és Gerjén is közvetlen kapcsolatot nyer a hídhoz

A megvalósuló híd mellett új közúti kapcsolatok is létesülnek:

  • egy új 11,5 kilométeres főút (512. sz.),
  • valamint egy szintén új 11 km-es összekötő út (5124 j.)

A kelet-nyugat irányú 512-es az M6-os autópályától halad majd a hídig, onnan pedig a Duna keleti oldalán Kalocsáig. Az új főúti szakasz a meglévő 5122 j. úttal (mely a megvalósulást követően szintén az 512. sz. főút része lesz) együtt teremt kapcsolatot a 6. sz. főúttal és az M6 autópályával.

Az 5124-es összekötő út észak-dél irányban haladva Paks és Gerjén számára biztosít közvetlen elérhetőséget az 512-eshez és ezzel a Duna-hídhoz.

A híd és hozzá kapcsolódó úthálózat kivitelezésének összértéke 92 milliárd forint.

Már elkezdődött a próbacölöpözés

A projektben jelenleg a hídépítési munkák előkészítése zajlik a parton: területelőkészítés, fakivágás és bejáróút építés. Április elején megkezdődött a próbacölöpözés: a mederhídnál a próbacölöpök próbaterhelése lezajlott, ezzel párhuzamosan a szárazföldi próbacölöp elkészült az 1. hídfőnél, és megtörtént a 10. hídfőnél tervezett próbacölöp fúrása is.

A 2024 nyarára elkészülő Kalocsa-Paks új Duna-híd, a 20. híd lesz a Duna magyarországi szakaszán. A projekt egyik jelentősége, hogy az új Duna-hídnak köszönhetően Kalocsa és az M6 autópálya, valamint Kalocsa és Paks között a menetidő hozzávetőlegesen 15 percre csökken.

Egy 70 kilométeres kerülőutat vált ki az új híd

A csütörtöki eseményen Süli János elmondta, 2014-ben kezdtek el újra gondolkodni a Kalocsa-Paks Duna-híd építésében. “Ha jelen pillantban mi Paksról át szeretnénk jönni közúton Kalocsára, mindkét irányba 70 kilométert kell kerülni, hogy hidat találjon az ember” – tette hozzá. “Hatalmas gazdasági lehetőségeket jelent majd a térségnek a híd elkészülése.

Font Sándor kiemelte, a Kalocsa és Paks közötti híd megépítésére nem csak gazdasági szempontból volt szükség, hanem azért is, mert jelentős lakossági igény volt rá. “Elmondhatjuk, hogy attól a helyszíntől, ahol most állunk a hídnak köszönhetően egy órán belül elérhető lesz a Budapest tábla” – mutatott rá a képviselő.

A hídprojekthez egy látogatóközpont is létrejött

Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese hangsúlyozta, csütörtökön felavatták a híd építéséhez kapcsolódó látogatóközpont is. Ennek szerepe, hogy növelje a projekt elfogadottságát és információkat adjon az érdeklődőknek az építkezésről.

A központ havonta egy alkalommal, pénteki napokon lesz látogatható, előzetes bejelentkezés alapján, melyet a Duna Aszfalt social média felületein és telefonon lehet majd megtenni.

 

 

(Hegedűs Gergely, magyarepitok.hu)

 

 

Add tovább!

Vélemény, hozzászólás?

Loading…

0

Akcióban a külügyminiszter: Szijjártó sértőnek nevezte Obama Magyarországgal kapcsolatos kijelentéseit – Videó

Íme a hiperpasszív városnézés