in ,

Kamu Geri elkaszálta, a kormány felkarolta a dél-pesti kerékpáros fejlesztést

A Fővárosi Önkormányzat döntése rendkívül hátrányosan érintette volna Csepel, Soroksár és Pestszentlőrinc-Pestszentimre lakosságát

 

A Fővárosi Önkormányzat döntése rendkívül hátrányosan érintette volna Csepel, Soroksár és Pestszentlőrinc-Pestszentimre lakosságát, hiszen egy életminőséget alapjaiban javító, a fenntartható közlekedés fejlesztését célzó beruházás úszott volna el, ha a kabinet nem dob mentőövet az egyébként kerületi polgármesterek által is támogatott projektnek.

 

 

Ez a fejlesztés már bőven közbeszerzési eljárási szakaszban lehetne, legalábbis bizonyos szakaszai”

– reagált a Mandinernek Ughy Attila volt fideszes XVIII. kerületi polgármester arra a felvetésre, miszerint hol tartana ma annak a mintegy 23 kilométer hosszúságú, „Dél-pesti zöldfolyosó és kerékpárút” című projektnek a megvalósítása, amelyből még tavaly hátrált ki a Karácsony Gergely vezette Fővárosi Önkormányzat. Annak ellenére, hogy Budapest első embere a választási kampányában előszeretettel hangoztatta, mi több, szorgalmazta további parkok, kerékpárutak létesítését.

Közismert: Budapest mint konzorciumvezető még 2016-ban nyert el vissza nem térítendő európai uniós (EU) forrást a dél-pesti kerékpárosbarát fejlesztésekre. Csakhogy – Ughy Attila elmondása szerint – a baloldali városvezető már tavaly március-április környékén, a veszélyhelyzet bevezetését követően jelezte, nem támogatja az egyik legnagyobb volumenű fővárosi park- és kerékpárút-létesítési kezdeményezést. A Fővárosi Közgyűlés fideszes tagja hozzátette: nem történt egyeztetés sem a jelenlegi, sem a volt polgármesterek, sem pedig a terv előkészítői között.

A Fővárosi Közgyűlés pro forma 2020. június 24-én fogadta el az elállási nyilatkozatot. A döntés rendkívül hátrányosan érintette volna Csepel, Soroksár és Pestszentlőrinc-Pestszentimre lakosságát, hiszen egy életminőséget alapjaiban javító, a fenntartható közlekedés fejlesztését célzó beruházás úszott volna el, ha a kormány nem dob mentőövet a jobboldali, baloldali és független polgármesterek által is támogatott projektnek.

Schneller Domonkos, a Miniszterelnökség Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért helyettes államtitkára tavasszal jelentette be, az EU-s források tervezése során sikerült a beruházás megvalósításához szükséges pénzt betervezni. Ez azt jelenti, hogy a Helyreállítási és Ellenállóképességi Eszköz forrásaiból 14 milliárd forintot szán a kormány egy olyan beruházásra, amely a Csepelt a XVIII. kerülettel összekötő kerékpárúton kívül futópályát, kültéri fitnesz-parkot, gyermekjátszóteret, valamint egy több mint tíz kilométer hosszú vonalas, azaz keskeny, de hosszú, zöld parkot hozna létre az évtizedek óta használaton kívüli „nagy Burma” iparvágány helyén. A projekt tartalmazza a régóta várt gyalogos-kerékpáros hidat Csepel és a Molnár-sziget között, így téve teljessé a közvetlen kapcsolatot Csepel és Soroksár között. Schneller tudatta azt is, a kormány az uniós programozás tervezésénél kiemelten figyelembe vette a kerületek álláspontját.

A fejlesztés felkarolásáról egyébiránt mind a három önkormányzat képviselő testülete is elfogadott egy szándéknyilatkozatot, jelezve a Fővárosi Önkormányzatnak: hiba volt visszalépni ettől a kezdeményezéstől, amelyhez mindösszesen 200 millió forintot kellett volna biztosítania Karácsony Gergelyéknek. Ughy Attila ennek kapcsán úgy vélte, a fideszes, független és baloldali vezetésű önkormányzatnak is elemi érdeke, hogy támogassa a projektet, hiszen

mind a három városrész tett már bele saját erőforrást a tervezésbe, illetve azok előkészítésébe.

A dél-pesti kerékpárút nyomvonaláról a jobboldali politikus egyébként azt mondta, a fejlesztés olyan irányban haladna, amelyen normál gépjárműforgalom csupán kis részben van. „Az M5-ös autópályát egy olyan helyen szelné át egy szervízalagúton keresztül a kerékpárút-fejlesztés, amivel sokkal közelebb kerülne egymáshoz a soroksári és a XVIII. kerületi városközpont – magyarázta a volt polgármester. – Magyarán azok a kapcsolatok, amelyek megvoltak a sztráda megépítése előtt, ezek újra – még ha csak kerékpárút szinten – vissza tudnának épülni, kerülő nélkül lehetne a városrészek között közlekedni.”

Hozzáfűzte: „Most, hogy mindenki arról beszél, mennyire környezetszennyezőek a dugókban várakozó autók, hány kilométert tesznek meg feleslegesen a gépjárművek, ez a projekt pont egy ilyen rövidítésre adott volna lehetőséget.”

Arra a kérdésre, amely szerint annak ellenére, hogy a Fővárosi Önkormányzat kiszállt a fejlesztésből, lehet-e Karácsony Gergelyéknek bármiféle ráhatása annak alakulásába, a fideszes képviselő úgy reagált: elég jelentős beleszólása van a fővárosnak, a közútkezelői engedélyeket ugyanis neki kell kiadnia. Elég csak a kereszteződések kialakítására gondolni.

Arra a felvetésre pedig, hogy fel lehet-e szólalni a projekt mellett, például a következő Fővárosi Közgyűlésen, Ughy Attila azt válaszolta:

Nem a józan ész fogja eldönteni Karácsony Gergely viszonyulását a projekthez, hanem az, hogy ebből a fejlesztésből a miniszterelnöki ambíciói számára milyen előnyöket tud felmutatni.

Ha mint kormányfőjelölt neki ebből nincs szavazatmaximalizáló haszna, nem fog ezzel foglalkozni. Vagy ha ez a kérdéskör neki kellemetlen lesz, esetleg olyan színben tüntetheti fel őt, ami számára kellemetlen, akkor ezt agyon fogja hallgatni és nem is fogja napirendre engedni.”

Mint mondta, a Fővárosi Közgyűlés szervezési és működési szabályzata (szmsz) csupán nevében szervezési és működési szabályzat, gyakorlatilag egy diktatúrának a leírása, mivel ott csakis kizárólag az történik, amit a Karácsony Gergely akar. Nem kerülhet más a napirendre, nem lehet másról szót ejteni, tehát a közgyűlés nem egy szabad budapesti kérdésekről szóló vitafórum, hanem Karácsony Gergely egyszemélyes diktatúrája.

A világ számos pontján már bevett gyakorlatnak számító zöldfolyosó, úgynevezett lineáris park és az azt keresztező, 23 kilométer hosszúságú, összefüggő kerékpárút kialakítása minden bizonnyal 2024-re készülhet el.

 

(Nagy Gábor, mandiner.hu)

 

 

Add tovább!

Maffia – Büntetőperek újratöltve: Gyárfás és Czeglédy is újra bíróság elé áll szeptemberben

Deutsch Tamás nekiment Kamu Gerinek: Karácsony egy percig sem dolgozik főpolgármesterként