Minden eddiginél jobb eredményeket értek el a negyedik osztályos magyar diákok a szövegértési képességeket vizsgáló PIRLS felmérésen 2016-ban – mondta tegnap Balázsi Ildikó, az Oktatási Hivatal főosztályvezetője. Palkovics László oktatási államtitkár a sajtótájékoztatón közölte, hogy fontos pozitív visszacsatolás a kormánynak, hogy a felmérésen 50 országból hazánk a 13. helyen végzett. Minden kiselsős és az őket tanítók egy Budapestről szóló mesekönyvet kapnak a fővárostól.
Szeretnék gratulálni az alsó tagozaton oktató tanítóknak – mondta Palkovics László oktatási államtitkár tegnapi sajtótájékoztatóján Budapesten, ahol elhangzott, hogy minden eddiginél jobb eredményeket értek el a negyedik osztályos magyar diákok a szövegértési képességeket vizsgáló PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) felmérésen 2016-ban. Hozzátette: fontos pozitív visszacsatolás a kormánynak, hogy ötven országból hazánk a 13. helyen végzett.
Mindez arról is szól, hogy amióta 2012-ben állami fenntartásba kerültek az iskolák, biztonságosabb lett a működésük, sőt 2016-ban az életpályamodell eredményei is jól látszódtak, és az is, hogy lényegesen több forrás került az oktatás területére az elmúlt években. Kiemelte: a gyerekek motiváltságát is mérték, amelyből kiderült, hogy semmivel nem rosszabbak a magyar iskolák, mint a nemzetközi átlag.
Ami a részleteket illeti: Magyarország az egyike azon 18 országnak, ahol javult a negyedikesek szövegértése. Míg 2001-ben 543, 2006-ban 551, 2011-ben pedig 539 pontot értek el a magyar tanulók átlagosan, a 2016-os vizsgálaton 554 pontot. Balázsi Ildikó, az Oktatási Hivatal főosztályvezetője szerint a magyar diákok az élményszerző szövegeknél jobb eredményt értek el, mint az információszerzőknél, ám mindkét szövegtípusnál javultak az eredmények az előző méréshez képest.
A lányoknak hagyományosan jobb a szövegértési képességük, de nemzetközi szinten még nagyobb a különbség, mint hazánkban a nemek között. Mint mondta, a felmérés kapcsán kiderült az is, hogy a családi háttér és az otthon rendelkezésre álló erőforrások jelentős mértékben befolyásolják a magyar diákok eredményeit is. Beszédes tény továbbá, hogy a felmérés szerint a magyar tanítóknak mindössze három százaléka mondta azt, hogy nem elégedett pályájával – tette hozzá.
Ajándékot kaptak az elsősök
A Fővárosi Önkormányzat Mikulás alkalmából minden budapesti általános iskola első osztályos diákjának és az őket tanító pedagógusoknak egy, a főváros működését bemutató mesekönyvet ajándékoz – jelentették be a Budavári Általános Iskolában. Szalay-Bobrovniczky Alexandra főpolgármester-helyettes a Magyar Időknek elmondta, a Sürgő-Forgó Budapest című könyv célja, hogy játékos formában, a gyerekek számára is izgalmasan mutassa be Budapest működését. – Ők a jövő generációja, akiknek a kezébe adjuk a várost, így fontos, hogy meglássák, mennyi munka és milyen sok ember áll Budapest működése mögött. Igyekszünk a zöld szemléletmódot is átadni a gyerekeknek, például hogyan kell szelektíven gyűjteni a szemetet. Szeretnénk, ha tudatos és felelősségteljes felnőtté válnának, akik óvják és szeretik ezt a várost – fogalmazott a főpolgármester-helyettes. Idén tizenötezer diák kapja meg ajándékba a könyvet, de remélik, hogy a következő években még több első osztályoshoz juttathatják azt el. (Sz. A.)
(Csejk Miklós, magyaridok.hu)