in

De csak azért, mert a soros-propaganda szerint „NÉGYMILLIÓ szegény van az országban” – Milliárdokat nassolunk el év végén

Egyre több az újdonság a piacon, a legtöbben mégis a zselés szaloncukor mellett döntenek

Milliárdokat nassolunk el év végén

Egyre több az újdonság a piacon, a legtöbben mégis a zselés szaloncukor mellett döntenek
Több ezer tonna édesség kerül a napokban a magyarok kosarába. Bár a csokimikulások már hetek óta a boltok polcain sorakoznak, az igazi roham csak most kezdődik. Az édességgyártók becslése szerint tavaly több mint kilencmilliárd forintot költöttünk karácsonyi finomságokra.

Minden eddiginél szélesebb ünnepi édességkínálatból választhatnak idén a vásárlók.

Benke Anna, a Magyar Édesség­gyártók Szövetségének titkára a Magyar Időkkel közölte: a választás során ma már a legfontosabb az, hogy valódi csokoládéból készüljön a termék, míg az ár csupán a harmadik helyet foglalja el a fogyasztói döntéshozatalban.

Mindez a forgalomban is megmutatkozik: a pia­ci szereplők szerint az eladott mennyiség évről évre kissé csökken, míg az árbevétel stagnál. A szövetség becslése alapján tavaly összességében 3,4 milliárd forint értékben fogyott a szezonális édességekből, ami 655 tonnának felel meg. Szaloncukorból eközben – 5,5-6 milliárd forint értékben – 3500-4000 tonna került a kosarakba. A legjobban minden évben a hagyományos csokoládémikulás fogy, az ünnepi édességpiac több mint 60 százalékát lefedve. A második helyen a hagyományos ajándékcsomag és az adventi kalendárium áll, 10-10 százalékos részesedéssel. Egyre többen vásárolnak az édesség mellé játékot is, a gyártók pedig, felismerve ezt az igényt, ma már számos olyan csomagot kínálnak, amelyekben a csokimikulás mellé játékfigura is jár. Ez a kategória a teljes forgalom közel öt százalékát tette ki tavaly.

A hagyományos édességek mellett folyamatosan növekszik a speciális táplálkozási igényeknek megfelelő desszertek iránti érdeklődés. Vannak, akik egészségügyi problémáik miatt, míg mások a tudatos táplálkozás jegyében döntenek a valamilyen összetevőtől mentes vagy csökkentett cukortartalmú termékek mellett, amelyek korábban hiányoztak a kínálatból. Ma már vannak laktóz-, glutén- vagy cukormentes, paleo vagy biomikulások is, de szaloncukorból is széles a speciális kínálat.

Fotó: Bach Máté

Valószínűleg idén is a mikulásfigurák lesznek a legnépszerűbbek

A legkedveltebb szaloncukor továbbra is a zselés, a marcipános, az alkoholos, a ­rumos-diós és a csokoládékrémes, de nem sokkal van lemaradva a karamellás és a kókuszos ízesítés sem. Benke Anna jelezte: az új ízek mindig népszerűek, de még mindig a zselés szaloncukorból fogy a legtöbb. Tavaly az eladott mennyiség fele ilyen volt.

A nemzetközi trendhez igazodva a hazai boltokba is egyre korábban kerülnek az első szezonális áruk. A gyártást azonban Benke Anna szerint nem befolyásolja a korai szezonkezdés, hiszen a nagy üzletláncok jellemzően már az év első harmadában-felében megállapodnak a megvásárolni kívánt mennyiségről.
Fodor Attila, a CBA kommunikációs igazgatója rámutatott: a kereskedelem szereplői az egyre kiélezettebb versenyben szeretnének minél nagyobb piaci részt elérni a szezontermékek értékesítéséből. Ezért mindenki arra törekszik, hogy időben jelenjen meg az említett termékekkel.

– Hálózatunk legtöbb egységében november eleje óta megtalálhatók az ilyenkor szokásos termékek, a kínálat hétről hétre gyarapszik – emelte ki. Tapasztalatai szerint egyértelműen érzékelhető, hogy a vásárlók korábban megkezdik az ünnephez szükséges termékek beszerzését.

A szezonnyitó díját minden bizonnyal az Aldi nyerné meg: a diszkontláncban ugyanis már szeptember 7-től kaphatók a karácsonyi édességek.

A sajtóosztály indoklása szerint azért bővítik a szezont, mert az ünnepek közeledtével más-más termékek iránt nő a kereslet: az első hetekben a csokoládéval bevont diófélék, a puszedlik, a kekszfélék és a marcipánnal töltött termékek a legkeresettebbek, míg a mikulásfigurák forgalma jellemzően novemberben erősödik fel, és december elején tetőzik.

A vásárlók a szaloncukrokat novembertől kezdik el keresni, és a forgalmuk szentestéig folyamatosan emelkedik.

A Lidlbe is viszonylag korán megérkeztek az első csokimikulások.

A Lidl Magyarország sajtóosztálya szerint a diszkontlánc már október közepén kihelyezte a karácsonyi ünnepekhez kapcsolódó édességeket a polcaira. Az áruház válasza szerint néhány termék – mint például a puszedlik vagy a pralinék – esetében az érdeklődés a polcra kerülésük első napjától folyamatos, míg a csokoládéfigurák jelentős része december első napjaiban fogy el.

Az Auchan sajtóosztályától megtudtuk: a szezon elején jellemzően a különböző intézmények, például iskolák vagy óvodák és cégek szerzik be az ajándék édességeket, a vásárlók kosarába egy-két héttel az ünnepek előtt kerülnek ezek a termékek. Az Auchan szerint mérsékelten növekszik a kereslet a diabetikus termékek, valamint a bio, paleo, gluténmentes, laktózmentes csokimikulás és szaloncukor iránt. A Spar polcaira november elején kerültek ki az első szezonális édességek. Az üzletlánc szerint az újdonságokra mindig nagy a kereslet, de a klasszikus zselés szaloncukor a szezon igazi sikerterméke.

Tapasztalataik szerint a termékpaletta egy része, 15-20 százaléka évről évre változik, a nagy klasszikusok forgalma azonban stabil.

Csokicsalókat fogott a NAV

Egy tatabányai és egy budapesti cég a gyanú szerint 626 millió forint adót csalt el, mert Lengyelországból, Szlovákiából és Bulgáriából behozott csokoládét számla nélkül értékesített Magyarországon. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) Közép-dunántúli Bűnügyi Igazgatósága szerint a céghálózatot működtető öt érintettet bűnszövetségben elkövetett költségvetési csalással és más bűncselekményekkel gyanúsítják. A nyomozás során 15 millió forint értékű árut zárolt a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal, a NAV két, édességgel teli gépkocsit foglalt le, mintegy hárommillió forint értékben. Az elkövetők közül három férfi nyolc hónapon át előzetes letartóztatásban volt.

 

Soros György rombol, kárt okoz, és magyar családok százezreit sodorta nehéz helyzetbe

Mielőtt ez is a feledés homályába veszne – Felzárkóztatási hitel jöhet a hazai cégeknek