Elindult a főváros következő jelentős villamosfejlesztése: a budai fonódó hálózat Duna-part mellett futó ágát fogják délen meghosszabbítani – derül ki Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatója Facebook-posztjából. Az új vonal a Szent Gellért tértől a Műegyetem rakparton kersztül az egyre jobban fejlődő déli területekig épülne ki, ahol több egyetem (a BME, az ELTE déli campusa) és számos irodaház (Infopark) épült tömegközlekedési kapcsolatok nélkül a kilencvenes évek óta.
Újbuda ezen a részén jelentős lakó- és irodafejlesztések zajlanak jelenleg is. Előbbiek közül kiemelkedik a BudaPart, melyet a Property Market Kft., utóbbiak közül pedig MOL Campus, melyet a MOL beruházásában épít generálkivitelezőként a Market Építő Zrt. A MOL-campus Magyarországon egyedülálló projektjéről pedig mélyépítő alvállalkozójuk, a Bauer Magyarország Speciális Mélyépítő Kft. jóvoltából olvashattak nemrég részletes bemutatót lapunk látogatói.
Füves vágányokat építenek és a kerékpáros kapcsolatra is figyelnek
A BFK vezérigazgatója a most épülő fejlesztésről kifejti: miután a korábbi városveztés elindította a projektet, 2019-ben a Fővárosi Közműfejlesztések Tanácsa is egyértelműen támogatta azt. A múlt hét végén kormányhatározatban döntöttek állami források biztosításáról a tervezés folytatására, illetve a tervek véglegesítésére.
A tervezés során kiemelt cél
- füves vágányok kiépítése,
- az útszakaszon található lehető legtöbb fa megmentése,
- a villamosnak a Déli Körvasút terveihez és új Nádorkert vasúti megállójához való illesztése,
- továbbá a folytonos rakparti kerékpárút megtartása is.
Így halad majd a vonal, elérve a Déli Körvasútat is
A tervezési munkák folytatását – a Déli Körvasúttal való összefüggésekre is tekintettel – Fürjes Balázs kormánybiztos felügyeletével a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) végzi majd, a BKK-val együttműködve.
A tervezett vonalhosszabbítás a Szent Gellért tértől a Műegyetem rakpart és a Pázmány Péter sétány mentén tárja fel az egyetemi negyedet és az Infoparkot, majd a Dombóvári útra fordulva belvárosi kapcsolatot nyújt a Kopaszi-gáti közparknak és a mellette épülő új lakó- és irodanegyednek is, a Budapartnak és a MOL Campusnak is.
Itt átszállási lehetőség jön létre a meglévő 1-es villamos és a közeljövőben kiépülő Nádorkert vasúti megállóhely felé is.
6 új villamosmegálló épülhet
Az új vonalszakaszról a Szent Gellért téren kapcsolat nyílna északra a 19-es, 41-es és 56-os vonalak felé, illetve Pestre a 47-es és 49-es vonalak felé is közvetlen összeköttetés. A térség így nem csak vasúti, hanem a villamosok révén mind a négy (egyszer a jövőben 5) metróvonalhoz közvetlen villamoskapcsolatot kaphat.
A budai fonódó villamos II. ütemének fejlesztésében várhatóan elkészül majd
- 6 új akadálymentes megállóhely
- 2,8 km új, füvesített, kétvágányú villamospálya
- a Műegyetem előtti felső rakparti szakasz rendezése, a Műegyetem rakparton és a Pázmány Péter sétányon korszerű forgalmi rend és városkép kialakítása
- a Déli összekötő vasúti híd alatti járda és kerékpárút kibővítése
- a folytonos rakparti sétány és kerékpárút megtartása
- új átszállási kapcsolat a Déli Körvasútra.
(Szabó Ákos, magyarepitok.hu)
Oszd meg másokkal is!