Kevesebb hírfogyasztót érnek el a konzervatív, kormánybarát médiumok mint múlt év végén – derül ki a Médianéző Központ lapunkhoz eljuttatott tanulmányából. Míg a decemberi felmérés szerint a kormánykritikus orgánumok az emberek 59, a konzervatívok pedig 41 százalékához értek el, addig a januári frissítés szerint ez az arány 62, valamint 38 százalékra módosult.
A múlt novemberben létrejött Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványban (KESMA) tömörülő kormánybarát médiumok termékei is kevesebb hírfogyasztóhoz jutnak el: míg decemberben 33 százaléknyi elérést könyvelhettek el, addig az év első hónapjában ez az arány 31 százalékra csökkent a kabinettel kritikus médiumok javára, amelyek jelenleg az elérések 69 százalékát tudhatják magukénak.
A különböző típusú médiumok közül egyedül a rádiók terén kerültek többségbe kormánybarát adók: múlt év végén még a kabinetet bíráló állomások – amelyek közül a legnagyobb a Klubrádió – bírták az elérések 53 százalékát, januárra a politikailag releváns konzervatív rádiók – amelyekből a Karc FM, a Gong Rádióra és a Part FM tagjai a holdingnak – tudják eljuttatni műsoraikat az emberekhez ebben az arányban.
A televíziók terén még úgy is nőtt a kormánykritikus médiumok – elsősorban az RTL Klub és az ATV – dominanciája, hogy a KESMA-csatornák – Echo TV, Hír TV – híradói mellett a holdinghoz nem tartozó TV2 és Super TV2 hírműsorainak eléréseit is vizsgálta a tanulmány: a decemberi 54-46 százalékos arány 55-45-re módosult az év elejére. A kormánykritikus nyomtatott sajtó termékei azonban valamelyest kevesebben jutnak el a hírfogyasztókhoz: december óta egy ponttal – 71 százalékra – csökkent az eléréseik aránya, így a konzervatív sajtó 29 százalékon teljesített ebben a körben a januári felmérés szerint.
Az online portálok területén a kormánykritikus felületek még tovább növelték egyébként is jelentős fölényüket: míg decemberben az emberek 71 százalékához tudták eljuttatni termékeiket az említett híroldalalak – köztük Index.hu, a 24.hu, valamint a 444.hu – januárra ez az arány 74 százalékra nőtt, így a konzervatív portálok – amelyek közül a legmeghatározóbb az Origo.hu – az elérések mindössze 26 százalékát tudhatja magáénak.
(Kárpáti András, magyarnemzet.hu)