A Gubacsi híd állapota igen rossz, versenyben van a Petőfi híddal és az Óbudai-szigeti K-híddal a legrosszabb állapotú budapesti hidak versenyében – mondta Bodor Ádám, a BKK vezérigazgató-helyettese a fővárosi közgyűlés Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottságának hétfői ülésén.
Mint Vitézy Dávid, a bizottság elnöke elmondta, az ülést azért hívták össze, hogy megtudják: a járda beszakadása után biztonságos-e a híd útpályája, mert sokan aggódnak emiatt.
A legfontosabb kérdésre hamar megérkezett a válasz: Bodor szerint bár a hídszerkezetben korrodálódott elemek találhatók, a közúti híd szigorú ellenőrzés mellett 10 évig működtethető.
A híd jelenleg egy vasúti vágányból, egy kerékpárútból, egy kétszer két sávos közúti részből és egy – most lezárt – járdából áll.
A nemrég beszakadt járdát azonban csak a járdarész teljes felújítása után lehetne újra megnyitni, mondta Szabó Gábor a Budapest Közúttól.
A járda felújítása teljes hosszban 800 millió forintba kerülne, ami olyan sok, hogy inkább megvárják vele a híd átépítését. Azaz a beszakadt járda belátható ideig lezárva marad az átkelők előtt.
Mint kiderült, a legutóbbi, a száz éves, egyszer már porig bombázott Gubacsi híd 2020-as állapotvizsgálata szerint a korrózió összes verziója megjelent a hídon, úgymint például „szelvényfogyással sújtott réteges korrózió”, sérültek a saruk, a kereszttartók, és vasbeton elemek is hasonlóan rossz állapotban vannak: sok helyen kilátszanak a betonvasak, a járda megrogyott. Legutóbb 1995-ben volt rajta részleges korrózióvédelmi munka, azaz festés.
Tehát a felújításra, átépítésre vagy bontásra-újjáépítésre szükség lenne. Csakhogy ehhez a szakemberek szerint mindenképpen meg kell várni, amíg a híd mellett közvetlenül megépül az új vasúti híd. Az új híd építésére a szaktárca már kiírta a közbeszerzést, és ha minden jól megy, 2026 és 2029 között el is készülhet. Ezek után a mostani híd vasúti része felszabadul, mert átkerül róla a vonatforgalom az új áthidaló szerkezetre.
A felszabadult vasúti hídrészt ezek után alkalmassá teszik a közúti forgalom átvételére, majd nekiállnak a mostani közúti híd felújításának, átépítésének vagy bontásának-építésének – hogy melyiknek, az addig még elválik. Az új közúti hídnak ugyanis el kell bírnia a villamosvonal átvezetését, és új kerékpárút is lesz rajta.
Így a járda is végre újra megnyílhat a 2030-as években.
Addig is, míg az új közúti híd megépül, a karbantartás jegyében 2026-2027-ben ki kell cserélni a hídszerkezet hőtágulásból fakadó mozgását semlegesítő sarukat és dilatációkat.
(Vadak)
Kérlek segítsd munkánkat és a mindenszo.hu fennmaradását, mert a liberálisok el akarnak minket TAPOSNI!
Támogasson minket!
Kártyás fizetéshez kattintson az összegre, amennyivel támogatni szeretne minket.
Egyedi összeggel szeretne támogatást küldeni? Kérem, írja be az összeget, majd nyomja meg a "Támogatom" gombot!
Átutalással szeretne támogatást küldeni?