– 2010 óta dinamikusan nőnek a turizmus számai, vagyis rekordokat döntünk. Ennek ellenére paradigmaváltásról beszélünk, mivel azt gondoljuk, az iparág teljesítményéből ennél sokkal többet is ki lehet hozni. Ambiciózus vállalást tettünk az új nemzeti turizmusfejlesztési stratégiában: 2030-ig el fogjuk érni az osztrák szintet a GDP-hez való 16 százalékos hozzájárulással a mostani 10 százalékos mérték helyett, eközben Magyarország 19 helyet lép előre a turizmus nemzetközi versenyképességi listáján. Az a szándékunk, hogy húzóágazattá váljon itthon a turizmus, amely a mai világtrendeket és a hazai viszonyokat figyelembe véve megvalósítható cél. Az ágazat valódi kitörési pontja az országnak – jelentette ki hétfőn a Magyar Időknek Guller Zoltán.
A Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) vezérigazgatója kiemelte: a Nemzeti turizmusfejlesztési stratégia 2030 szerint részben állami támogatással ötszáz darab attrakciófejlesztést hajtanak végre az ország számos pontján, amelyre érkezett már forrás a kormánytól. Ezen kívül ezer vendéglátó- és szálláshely újul meg a jövőben a Kisfaludy-program részeként: a szolgáltatások fejlesztésének támogatása egyrészt a kategóriabesorolások javítását célozza, ezzel a minőségi turizmust fejlesztik, amivel nagyobb költés érhető el. Guller Zoltán kiemelte, a 2030-ig elérendő hatszázalékos GDP-növekedésnek az is feltétele, hogy addigra kétszer annyi vendégéjszakát jegyezzenek a szállásadók, mint ma. Ennek érdekében harminc új városból válik elérhetővé légi közlekedéssel Budapest.
– Olyan dokumentum született, amelyet a szakma támogat, erről mintegy kétszáz ágazati szervezet biztosította az ügynökséget, tehát elmondható, hogy konszenzus és együttműködés alapozza meg a következő évek munkáját. Továbbra is számítunk a piacra a közös építkezésben. Ehhez az új stratégia egyfajta turisztikai nagykönyvként, zsinórmértékként szolgál – mondta a vezérigazgató. Hozzátette, a kormány által elfogadott tervektől nem kívánnak markánsan eltérni, ám időről időre felülvizsgálható, szükséges-e finomítani a 2030-ig kijelölt irányokat.
Fotó: Havran Zoltán
Guller Zoltán fontosnak tartja, hogy a családokra építsenek
– Egy acélhálóhoz hasonlítanám az útjára bocsátott stratégiát: szilárd alapokra épülő hajlékony váza az elkövetkező időszak irányainak.
A magyar turizmust a legfőbb nemzeti értékeink, kimagasló kultúránk, sporteredményeink és egészséges környezetünk tehetik igazán sikeressé. Ezen nem kell változtatni, de a mai kor elvárásai szerint hozzá kell igazítani az értékeinket is – mondta.
Guller Zoltán kitért arra is, hogy a jövőbeni fejlesztések a paradigmaváltás jegyében bevezetett desztinációalapú szemléletet követik, hiszen a mai kor utazója komplex élményekre vágyik, ehhez minél több minőségi szolgáltatást kell felmutatni. Példaként említette, mivel Budapest a leglátogatottabb úti cél az országban, a közeli attrakciókat szeretnék bekapcsolni a fővárosi turizmus vérkeringésébe, hogy a külföldről érkezők a környékben való kirándulásokkal hosszabbítsák meg az itt-tartózkodásukat. Ennek következtében a vidék is megfelelő figyelemhez, fejlődési lehetőségekhez jut.
– Hazánkban nagyjából fele-fele a külföldi és a belföldi turisták aránya, így mindkét területen meg kell őrizni az egyensúlyt – mondta.
– 2010 óta megduplázódott a magyarok belföldi utazásainak száma, amiből egyértelműen látszik, hogy a családoknak több pénzük van turisztikai szolgáltatásokra, aaz alapvető megélhetésen túl a kikapcsolódásra. Az a célunk, hogy megmutassuk hazánk elérhető, rejtett kincseit, gazdag lehetőségeinket, ráadásul nem öncélúan, hanem azért fejlesztjük az ágazatot, mert úgy gondoljuk, a turizmus Magyarország gyarapodásának kulcsa.
Az MTÜ vezetője elmondta, családbarát turizmust építenek. Ez azt jelenti, hogy – mivel a fejlesztési szemlélet szerint is a család a turizmus alapegysége – olyan szolgáltatásokat támogatnak, amelyek a család valamennyi tagjának élményt nyújtanak.
– Alapvetően nem csupán gyerekbarát szolgáltatásokról van szó, hanem olyan attrakciókról, amelyek komplex rekreációs és szórakozási élményeket kínálnak hazánkban – mondta. Guller Zoltán kiemelte, Magyarországot Közép-Európa vezető turisztikai desztinációjává kívánják fejleszteni, amely komoly munkahelyteremtéssel is jár.
– A szolgáltatások bővülése, a minőség fejlesztése magával hozza a tervezett százezer fős létszámbővülést az ágazatban – fűzte hozzá.
(magyaridok.hu)