Nem éppen környezetbarát utazási módokat választanak az Európai Unió vezető tisztségviselői, ha hivatalos útra indulnak. Előnyben részesítik a magánjáratokat, még akkor is, ha éppen az ENSZ Éghajlat-változási Keretegyezményének éves üléséről van szó. Miközben az uniós vezető politikusok az üvegházhatású gázok kibocsátásáról prédikálnak, a magánrepülőgépekkel történő utazásaikkal tovább növelik a környezetszennyezést – hívta fel a figyelmet a Politico brüsszeli hírportál.
A klímavédelmi tárgyalásokra is magángépekkel utaznak az Európai Unió vezető tisztségviselői – mutatott rá cikkében a Politico. A brüsszeli hírportál ugyanis a hozzáférhető repülési adatokra hivatkozva azt írta, Charles Michel a 2019-es hivatalba lépése és 2022 decembere közötti 112 útjából mindössze 18 esetben választotta a menetrend szerinti repülőjáratokat. Ezzel szemben legalább 72 útján magánrepülőgépen utazott: érdekes módon még a tavaly novemberben az egyiptomi Sarm-es-Sejkben megrendezett ENSZ Éghajlat-változási Keretegyezményének 27. éves ülésére (COP27) is magánjárattal érkezett, ahogyan szintén magángéppel utazott a 2021-es 26. konferenciára (COP26) is. Ám nem ő az egyetlen, aki a nem túl környezetkímélő utazási módot választotta: Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke is magánjárattal érkezett az 2021-es ülésre, tavaly pedig Charles Michellel utazott Egyiptomba.
A Politico egyúttal rámutatott: miközben az uniós vezető politikusok az üvegházhatású gázok kibocsátásáról prédikálnak, a magánrepülőgépekkel történő utazásaik következtében tovább növelik a környezetszennyezést.
„Az éghajlatváltozás elleni fellépés bajnokai vagyunk, és azok is maradunk” – idézte a lap Charles Michelnek a tavalyi konferencián elmondott közleményét, majd részletesen ismertette az Európai Tanács elnökének utazásait. Az összesítés szerint 2019-ben két alkalommal utazott menetrend szerinti repülőgépen, további két alkalommal magánrepülőgéppel és mindössze egyszer autóval. Az azt követő évek adatai azonban már beszédesebbek:
- 2020-ban 16 alkalommal ült magánrepülőre, öt alkalommal autóval utazott, kétszer menetrend szerinti repülőjárattal és egyszer vonattal.
- 2021-ben 26-szor utazott magánrepülőgéppel, 12 alkalommal autóval, hat alkalommal menetrend szerinti repülőjárattal és két alkalommal vonattal.
- 2022-ben pedig összesen 28 magánrepülőgépes útja volt, 11 alkalommal autóval, nyolcszor menetrend szerinti repülőjárattal, három alkalommal pedig vonattal tett hivatalos látogatást.
A Transport & Environment brüsszeli civil szervezet szerint egy magánrepülőgép óránként körülbelül két tonna szén-dioxidot bocsát ki: tehát az, hogy Charles Michel és Ursula von der Leyen két külön magángéppel utaztak tavaly Egyiptomba, az ENSZ konferenciájára, mintegy húsz tonna szén-dioxid-kibocsátást jelent – tekintve, hogy Brüsszelből körülbelül öt óra az út Sarm-es-Sejkbe. Ezzel szemben egy uniós polgár egy év alatt mindössze hét tonna szén-dioxid-kibocsátásért felelős.
A COP27 résztvevőinek többsége kereskedelmi járatokkal érkezett az egyiptomi konferenciára – hangsúlyozta a Politico.
A brüsszeli lapnak Barend Leyts, az Európai Tanács szóvivője azzal indokolta Charles Michel egyiptomi magángépes útját, hogy nem volt menetrend szerinti járat a megfelelő időpontban, amellyel időben Sarm-es-Sejkbe ér, majd szintén időben Brüsszelbe is visszaér. Hozzátette: annak lehetőségét is felvetették, hogy Alexander De Croo belga miniszterelnök gépének fedélzetén repüljön, azonban a kormányfő még Charles Michel előtt visszaindult Belgiumba.
Leyts egyúttal hangsúlyozta, hogy az Európai Tanács belső szabályai előírják, hogy a tisztviselőknek lehetőségeik szerint kereskedelmi járatokkal kell utazniuk.
Ursula von der Leyen esetében az Európai Bizottság szóvivője is hasonló gondolatokat fogalmazott meg az egyiptomi COP27-ről: a politikus azért utazott Charles Michel társaságában magánrepülőn, mert zsúfolt menetrendje miatt nem tudták volna kivitelezni a menetrend szerinti járattal történő utazást. Noha a bizottság korábban leszögezte a Politico portálnak, hogy Von der Leyen csak kivételes esetekben veheti igénybe a magánjáratokat, arról mégsem közöltek adatokat a lappal, hogy az elnök asszony a hivatalos útjaira milyen módon utazott.
Az Európai Bizottság célja egyébként az, hogy 2030-ra klímasemlegessé váljon azzal, hogy az munkába járás esetében is fenntartható utazási opciókat választanak. Ezért a testület előnyben részesíti a környezetkímélő utazási módokat, és arra ösztönzi dolgozóit, hogy kerékpárral, gyalog vagy tömegközlekedéssel járjanak dolgozni.
(magyarnemzet.hu)