in ,

Agyhalál: magángépekről sürget klímavédelmet Charles Michel és Von der Leyen

Nem éppen környezetbarát utazási módokat választanak az Európai Unió vezető tisztségviselői

Nem éppen környezetbarát utazási módokat választanak az Európai Unió vezető tisztségviselői, ha hivatalos útra indulnak. Előnyben részesítik a magánjáratokat, még akkor is, ha éppen az ENSZ Éghajlat-változási Keretegyezményének éves üléséről van szó. Miközben az uniós vezető politikusok az üvegházhatású gázok kibocsátásáról prédikálnak, a magánrepülőgépekkel történő utazásaikkal tovább növelik a környezetszennyezést – hívta fel a figyelmet a Politico brüsszeli hírportál.

 

 

A klímavédelmi tárgyalásokra is magángépekkel utaznak az Európai Unió vezető tisztségviselői – mutatott rá cikkében a Politico. A brüsszeli hírportál ugyanis a hozzáférhető repülési adatokra hivatkozva azt írta, Charles Michel a 2019-es hivatalba lépése és 2022 decembere közötti 112 útjából mindössze 18 esetben választotta a menetrend szerinti repülőjáratokat. Ezzel szemben legalább 72 útján magánrepülőgépen utazott: érdekes módon még a tavaly novemberben az egyiptomi Sarm-es-Sejkben megrendezett ENSZ Éghajlat-változási Keretegyezményének 27. éves ülésére (COP27) is magánjárattal érkezett, ahogyan szintén magángéppel utazott a 2021-es 26. konferenciára (COP26) is. Ám nem ő az egyetlen, aki a nem túl környezetkímélő utazási módot választotta: Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke is magánjárattal érkezett az 2021-es ülésre, tavaly pedig Charles Michellel utazott Egyiptomba.

A Politico egyúttal rámutatott: miközben az uniós vezető politikusok az üvegházhatású gázok kibocsátásáról prédikálnak, a magánrepülőgépekkel történő utazásaik következtében tovább növelik a környezetszennyezést.

 

„Az éghajlatváltozás elleni fellépés bajnokai vagyunk, és azok is maradunk” – idézte a lap Charles Michelnek a tavalyi konferencián elmondott közleményét, majd részletesen ismertette az Európai Tanács elnökének utazásait. Az összesítés szerint 2019-ben két alkalommal utazott menetrend szerinti repülőgépen, további két alkalommal magánrepülőgéppel és mindössze egyszer autóval. Az azt követő évek adatai azonban már beszédesebbek:

  • 2020-ban 16 alkalommal ült magánrepülőre, öt alkalommal autóval utazott, kétszer menetrend szerinti repülőjárattal és egyszer vonattal.
  • 2021-ben 26-szor utazott magánrepülőgéppel, 12 alkalommal autóval, hat alkalommal menetrend szerinti repülőjárattal és két alkalommal vonattal.
  • 2022-ben pedig összesen 28 magánrepülőgépes útja volt, 11 alkalommal autóval, nyolcszor menetrend szerinti repülőjárattal, három alkalommal pedig vonattal tett hivatalos látogatást.

A Transport & Environment brüsszeli civil szervezet szerint egy magánrepülőgép óránként körülbelül két tonna szén-dioxidot bocsát ki: tehát az, hogy Charles Michel és Ursula von der Leyen két külön magángéppel utaztak tavaly Egyiptomba, az ENSZ konferenciájára, mintegy húsz tonna szén-dioxid-kibocsátást jelent – tekintve, hogy Brüsszelből körülbelül öt óra az út Sarm-es-Sejkbe. Ezzel szemben egy uniós polgár egy év alatt mindössze hét tonna szén-dioxid-kibocsátásért felelős.

A COP27 résztvevőinek többsége kereskedelmi járatokkal érkezett az egyiptomi konferenciára – hangsúlyozta a Politico.

 

 

A brüsszeli lapnak Barend Leyts, az Európai Tanács szóvivője azzal indokolta Charles Michel egyiptomi magángépes útját, hogy nem volt menetrend szerinti járat a megfelelő időpontban, amellyel időben Sarm-es-Sejkbe ér, majd szintén időben Brüsszelbe is visszaér. Hozzátette: annak lehetőségét is felvetették, hogy Alexander De Croo belga miniszterelnök gépének fedélzetén repüljön, azonban a kormányfő még Charles Michel előtt visszaindult Belgiumba.

Leyts egyúttal hangsúlyozta, hogy az Európai Tanács belső szabályai előírják, hogy a tisztviselőknek lehetőségeik szerint kereskedelmi járatokkal kell utazniuk.

Ursula von der Leyen esetében az Európai Bizottság szóvivője is hasonló gondolatokat fogalmazott meg az egyiptomi COP27-ről: a politikus azért utazott Charles Michel társaságában magánrepülőn, mert zsúfolt menetrendje miatt nem tudták volna kivitelezni a menetrend szerinti járattal történő utazást. Noha a bizottság korábban leszögezte a Politico portálnak, hogy Von der Leyen csak kivételes esetekben veheti igénybe a magánjáratokat, arról mégsem közöltek adatokat a lappal, hogy az elnök asszony a hivatalos útjaira milyen módon utazott.

Az Európai Bizottság célja egyébként az, hogy 2030-ra klímasemlegessé váljon azzal, hogy az munkába járás esetében is fenntartható utazási opciókat választanak. Ezért a testület előnyben részesíti a környezetkímélő utazási módokat, és arra ösztönzi dolgozóit, hogy kerékpárral, gyalog vagy tömegközlekedéssel járjanak dolgozni.

(magyarnemzet.hu)

 

Pilhál György Tordai Bencéről: állapota tovább romlott

Puzsér: itt az ideje eltakarodni a közéletből!