in , ,

Pilhál: külön csoda, hogy miközben köröttünk ijesztően sötétedik, istentelenedik a világ, a mi Szent István-napunk fényesen mosolyog ránk.

„Utat s eszközt meglelni”

Augusztus huszadika szimbólumának, a Szent Koronának hányattatott történetét jól ismeri a magyar ember. Így azt is tudja, nem mindenkinek tetszett, amikor annak idején az őt megillető mostani helyére, az Országház kupolacsarnokába került. Gúnyolták, gyűlölettel beszéltek/beszélnek róla. (Mára oda jutottunk, hogy az utálkozó Pride-hívek szivárványos montázzsal ábrázolják – ők azok, akiknek minden útjukban van, ami magyar, ami nemzeti, ami történelmünk fényes oldalához tartozik.)

No igen, nagy fejtörést okozott Szent István napjának „polkorrekt” átszabása a kékcédulás választási csalással (1947) hatalomra jutó kommunistáknak is. Hiszen azt még a megszálló oroszokkal érkező moszkovita elvtársak is tudták: eltörölni, megszüntetni, kivenni a naptárból mégsem lehet ezt a napot, annál önérzetesebb, bátrabb és elszántabb a magyar, semmint hogy eltűrje.

Arról nem is beszélve, hogy az ünnep üzenetéből áradó istenhitet és nemzeti érzést nemhogy kiölte volna az emberekből a mögöttük hagyott világháború, ellenkezőleg: utolsó mentsvárként, kapaszkodóként megerősítette. Persze számolt ezzel a hitetlen Rákosi is, hiszen nem volt buta ember, „csupán” aljas és idegenszívű. Új arculatot kellett találniuk a kommunistáknak az ünnephez, hátha azzal el lehet venni az esemény egyházi üzenetét. (Számukra mindig a klérus volt a legnagyobb ellenfél, ahogyan ma is.) Először a szent szót „felejtették le” a Szent István-napról, majd 1948-ban megszületett az „új kenyér ünnepe” elnevezés mint központilag előírt szóhasználat.

Egy évre rá ennél is alkalmasabb kifejezést találtak: „alkotmányünnep” lett augusztus huszadikából. (1949. augusztus 20-án lépett életbe az a magyarnak hazudott alaptörvény, amely szinte szolgai másolata volt a sztálini alkotmánynak.) Az ötvenes évek elején az ünnep programjai megrövidültek, termelési versenyekről, sztahanovistákról, büszke partizánokról szólt minden. A hatalom ráült az augusztus huszadikákra. Szent Istvánt a szívekbe száműzték. Az ünnepi körmenetet kezdetben még megtűrték, ám ahogy combosodni érezte magát az orosz szuronyok árnyékában fölbátorodott lakájrendszer, azt is betiltotta. Augusztus huszadika kampányfotója az a Rákosi-fénykép lett (idősebbeknek még biztosan beugrik), amelyen az apró, gonosz pártvezér egy gabonatábla közepén (állítólag sámlin állva) búzakalászt morzsolgat. A hatalom őt kínálta a nemzetnek Szent István helyett…

De hogyan is kezdődött?

Azt már Géza nagyfejedelem felismerte, hogy a kalandozások kora lejárt, a magyarság megmaradása, európai beilleszkedése csak a kereszténység felvételével lehetséges, nincs másik út. Bár ő maga haláláig pogány maradt, fiát már keresztény szellemben nevelte. Vajk, a későbbi István, akit német lovagok is segítettek trónra kerülésében, koronáért a pápához folyamodott. Üzenet volt ebben: miközben országa a keresztény egyház védnöksége alá került, nem kívánt függőségben lenni a terjeszkedő Német-római Birodalomtól. Már itt beigazolódtak Kölcsey Ferenc későbbi sorai: „Kit a sors meghívott, annak tiszta látást is ád, a kellő utat s eszközt meglelni.” Első királyunk keresztény hitre térése először nem is vallási, inkább politikai célokat szolgált. Nyitást Európa felé. Tette mindezt végtelen türelemmel. (Imre fiához írt intelmeiben így ír: „A türelmes királyok királykodnak, a türelmetlenek zsarnokoskodnak.”) Mindeközben templomokat, kolostorokat építtetett, földet adományozott az egyháznak, s elrendelte a vasárnaponkénti misére járást. Hordozta a keresztet. 1038-ban bekövetkezett halálának utolsó órájában Szűz Máriának ajánlotta országát. Így lettünk Regnum Marianum.

Szent István túltekintett a pártoskodásokon, megakadályozta, hogy népe visszatérjen a pogányságba, kivédte a bizánci beolvadás veszélyét, megőrizte az ország függetlenségét. Öröksége az egész Árpád-kor uralkodói mintájaként szolgált. Emlékezetének szakrális méltóságát szentté avatása adta meg 1083-ban, Szent László uralkodása idején.

Magyarország a következő évszázadokban egymaga többet tett a kereszténységért, mint a kontinens összes országa együttvéve. Tatártól, töröktől szinte csak a magyar végvárak védték Európát, a szabadidejét területszerzéssel, gyarmatosítással múlató, gazdag nyugatot… Hogy mit kaptunk vérünkért cserébe? Ígéreteken kívül nem sokat. A mohácsi csatamezőn már végzetesen magunkra maradtunk. A korabeli regös így összegezte a magyarság szolgálatainak mérlegét: „Magyarország mindenét föláldozta Euró­páért: önmagát, jövőjét, jólétét és normális fejlődését, de mindezen áldozatért alig kapott valami ellenszolgáltatást. Európa súlyosan adós maradt Magyarországgal szemben.” Máig adós.

(Még a három részre szakadt Magyarországon is megmaradt a Szent István-nap kultusza. Igazából csak az 1848–49-es szabadságharc leverésétől a kiegyezésig tartó önkény idején tiltották, hiszen Szent István király személye a független magyar állam szimbóluma volt. A két világháború között viszont kibővült az ünnep, immár a megcsonkított országra is emlékezett a nemzet.)

Három évtizede végre újra, eredeti értelmezésében ünnepelhetjük augusztus huszadikát – hazáról, nemzetről szólhat ez a nap, nem a helyettük évtizedeken át idehazudott lózungokról. Külön csoda, hogy miközben köröttünk ijesztően sötétedik, istentelenedik a világ, a mi Szent István-napunk fényesen mosolyog ránk.

 

(Pilhál György, magyarnemzet.hu)

 

 

Oszd meg másokkal is!

Íme az új generáció politikusai, polgármesterei

Ezrek nézik az új videót. Zseniális infovideó Szent Istvánról! Mi Szent István titka? Videó