VÉDETT TÁRSADALOM ALAPÍTVÁNY: A JOGSÉRTÉSEK MIATT IDŐSZERŰ A RYANAIR KÖRMÉRE NÉZNI.
Álságos és a kormány, a jogszabályok támadása mellett a magyar fogyasztók jogait sárba tipró üzletpolitikát folytat a Ryanair légitársaság, ezért a Védett Társadalom Alapítvány szerint éppen időszerű volt, hogy a hatóságok alapos vizsgálat alá vessék a multicég magyarországi működését.
– Semmiképp nem lehet meglepő a Ryanair számára, hogy a kormány ebben a rendkívüli gazdasági környezetben, a felfokozott energiaválság idején elkötelezte magát a lakosságot érintő, alacsony hatósági árszínvonal megvédése mellett, aminek egyik eszköze a több szektorban bevezetett extraprofit-különadó. Ehhez hasonló megoldásokkal valamennyi európai ország próbálkozik a háborús hatások kivédésére – mondta a Magyar Nemzetnek a Védett Társadalom Alapítvány jogásza a diszkont-légitársaság június elején indított offenzívájáról.
Tóth Máté rámutatott: az új adó egyáltalán nem rendkívüli hazai találmány, a repülőjegyek megadóztatása számos formában nemcsak a kontinensen, hanem világszerte alkalmazott eszköz, ráadásul több országban magasabb az összege, mint nálunk.
– Ezzel a Ryanair is tisztában van, hiszen számos országban szolgáltatnak.
A magyar kormány a légitársaság és minden más külföldi nagyvállalat számára is pozitív hangvételű, befektetőbarát környezetet biztosít, és eddig eltekintett az efféle adók kivetésétől, amelyet eleve csak ideiglenesen tervez, amíg a rendkívüli gazdasági-háborús helyzet megkívánja
– emelte ki a jogi szakember, aki szerint így az írországi multicég képviselőjének ámokfutásszerű szereplései, amelyekben a Ryanairt egy sarokba szorított, ártatlan piaci vállalkozásnak állítja be, mérhetetlenül álságos helyzetet teremtenek.
– Most csak tetézik az eddigi jogsértő gyakorlatok sorát azzal, hogy a különadó összegét áthárították az utazókra, ami teljesen ellentétes annak eredeti szándékával, a családok támogatásával – mondta Tóth Máté, aki szerint
erős csúsztatás a multi részéről, hogy a kormány csak a Ryanairre vetett ki különadót, amit eleve a földi kiszolgáló cégeknek kell a költségvetésbe befizetniük,
vagyis a légitársaságot csak közvetetten érinti.
– Ez ellen így fellépni összességében nagyon alattomos – fogalmazott, cáfolva azokat a baloldali sajtóban terjedő koncepciókat, melyek szerint a hatóságok azért vizsgálódnak, mert a kormány megsértődött a kritikákon és most hatalmat gyakorol.
– Tény, hogy a Ryanair vezetője gátlástalan, bicskanyitogató kommunikációs háborút folytat, amelynek a leidiótázott miniszterektől kezdve a hazugsággal vádolt kormánypárti média is áldozatul esett, de legfőképpen a félrevezetett utazók.
Michael O’Leary elítélendő stílusán, az európai üzleti normáktól messze elrugaszkodó nyilatkozatain túl most azonban sokkal mélyebb és évek óta húzódó problémakörre irányult rá a reflektorfény.
A Ryanair alapvetően a fogyasztók jogait, a teljes hazai szabályozó rendszert nyíltan sárba tipró üzleti és kereskedelmi politikája miatt került a hatóságok látókörébe, és éppen időszerű, hogy alaposan a körmére nézzenek
– szögezte le a jogász.
Mint kifejtette, a magukat a fogyasztói igények kifinomult nyugati szószólóinak tekintő nagyvállalatok kultúrájában etikai szempontból kifogásolható a vezérigazgató viselkedése, de
a vörös vonalat azzal lépte át a cég, hogy jellegzetesen gyarmati logikával lényegében lenézi a magyarokat, az európai normarendszer szerinti szabályainkat.
A jogi szakember szavai szerint az utasok sorozatos megtévesztésével, a fogyasztói jogokkal kapcsolatos előírások ignorálásával és a panaszokat kezelő eddigi gyakorlatával a Ryanair hazánkban folyamatosan jogszabályokat sért.
– Megvetően azt feltételezik, hogy itt mindenki tájékozatlan, és nem tudja, hogy mi történik. A sorozatosan visszás gyakorlat pedig legújabban azzal tetőzik, hogy az utasok személyes adatainak felhasználásával e-mailben kérik a magyaroktól a kormánnyal szembeni fellépést a különadó kivetése miatt.
Jogilag ezt is meg kell vizsgálni, mivel a jegyvásárlók korábban biztosan nem ezzel a szándékkal adták meg adataikat a légitársaságnak
– vázolta Tóth Máté.
Mint felidézte, ezt megelőzően a magyar foglalási oldalon angol nyelvű közlemény jelent meg, amelyben arról tájékoztat az ír fapados cég, hogy a különadót a fogyasztókra vetette ki a kormány. Az adó áthárítása miatt érkezett temérdek fogyasztói panasz mellett a Védett Társadalom Alapítvány emiatt közérdekű bejelentést tett a hatóságnál, majd elindult az Igazságügyi Minisztérium átfogó témavizsgálata.
– Ez a fogyasztók megtévesztése, amit a törvény egyértelműen tilt Magyarországon és a teljes Európai Unióban egyaránt. Ugyanezen jogszabályok alapján a különadó miatti költség utólagos áthárítása is tiltott kereskedelmi gyakorlatnak minősül.
Teljesen biztos, hogy a vállalat számíthat majd bírságra, amelynek összege tetemes lehet, mivel nemcsak az itteni forgalmat, hanem az egész írországi anyavállalat bevételeit veszik alapul. Emellett a Ryanairt el fogják tiltani a jogellenes magatartásoktól és a fogyasztók kártérítési pereket is indíthatnak ellene – sorolta a Védett Társadalom Alapítvány jogásza.
Majd azzal folytatta: sajnos a Ryanair profitot termel azon, hogy szándékosan nem végez megfelelő panaszkezelést, ezért érdemes megfontolni az ügyfélszolgálat kötelezővé tételét is.
– Amíg a közüzemi cégek a fogyasztóvédelmi törvény szerint kötelesek a személyes ügyintézést biztosító magyarországi ügyfélszolgálatok fenntartására, addig az olyan globális multik, mint a Ryanair és a Facebook, magasról tesznek a fogyasztók problémáira, ügyfélszolgálatuk sincsen.
A magyar fogyasztók védelme érdekében elő kell írni a légitársaságoknak is a panaszkezelés kötelező elemeit, hogy az utasokkal szembeni bánásmód napi szinten követhető legyen
– mondta Tóth Máté.
(Thurzó Katalin, magyarnemzet.hu)
Add tovább!