in ,

Durván beindult Gyurcsány köre: milliókkal hirdetik az ellenzéki média cikkeit a Facebookon

A Telex, a HVG, a 444, a 24.hu, a Magyar Hang és a Válasz Online anyagait is propagálja Dessewffy Tibor észtországi cége

A Telex, a HVG, a 444, a 24.hu, a Magyar Hang és a Válasz Online anyagait is propagálja Dessewffy Tibor észtországi cége. A választások közeledtével bővül a volt miniszterelnök befolyásolási portfóliója, a háttérben feltűnik Ficsor Ádám, Szigetvári Viktor és Bajnai Gordon is.

 

 

2 783 533 forint

– április 15. és 24. között, azaz indulása óta ennyit költött Facebook-hirdetésekre az Erősítő nevű új portál. Az ellenzéki üzeneteket közvetítő internetes felület új modellt alkalmaz: nem készít saját tartalmat, vállaltan mások cikkeit, anyagait dolgozza fel, majd hirdeti meg a közösségi médiában. A jelek szerint nem kevés pénzzel.

Az elképzelés lényege az egyébként impresszum nélküli felületen olvasható bemutatkozás szerint a következő: „Ha neked, mint olvasónak, szívügyed egy társadalmi, közéleti, kulturális téma, de nem tudod, hogyan hívhatnád fel sokkal több ember figyelmét rá, akkor jó helyen jársz, az Erősítő tud neked segíteni a hangosításban.”

Ellenzéki propagandafelület

Ez így afféle társadalmi felelősségvállalást „erősítő” tevékenységnek is tűnhet, ám valójában nem erről van szó. Az Erősítőn, illetve annak Facebook-oldalán

kizárólag az éppen aktuális ellenzéki narratívába illeszkedő cikkek propagálása zajlik.

Jelenleg „30 független hírforrást” követnek, és tervezik továbbiak bevonását.

Íme a szemlézett lapok (nem teljes) listája: 24, Telex, HVG, 444, Magyar Hang, Válasz Online, Szeretlek Magyarország, Átlátszó, G7, Qubit, Direkt36, Media1, Mérce, Mfor, Szabad Pécs, KecsUP, Debreciner, Veszpresszó.

Észtországi hátország és óbaloldal

Adódik a kérdés: ki állja a cechet? Ez nem derül ki a tájékoztatóból, amelyben a hosszútávú működés kapcsán közösségi támogatást emlegetnek. Ugyanakkor azt is írják, igyekeznek az „oldal elindításához és fenntartásához egyéb forrásokat is bevonni”.

A minden jel szerint a balliberális média politikai üzeneteinek terjesztését felvállaló online felület adatkezelője egy Észtországban, Tallinban bejegyzett cég, az Amplify App OÜ, amelyet pontosan ugyanarra a címre jegyeztek be tavaly decemberben, mint a többszázmilliós forgalmat bonyolító, DatAdat OÜ nevű vállalkozást. Az Amplify (magyarul: erősítő)

képviselője Dessewfy Tibor, aki a DatAdat tulajdonosi körében is feltűnik.

Dessewffy egyébként szociológus, az Átlátszó korábbi meghatározása szerint a „Gyurcsány-Bajnai korszak emblematikus agytrösztje”, a Demos egykori vezetője, de őt találjuk az ELTE Digitális Szociológia Kutatóközpontjának az élén is.

Mindebből az következik, hogy Gyurcsány Ferenc és köre rákapcsolt a kampányra. A Magyar Nemzet összeállítása nyomán korábban beszámoltunk arról, hogy óriási választói adatbázist építenek a volt kormányfőhöz és utódjához, Bajnai Gordonhoz köthető hazai és külföldi vállalkozások, a csatasorba állított cégek közül a legfontosabb az azonos nevű észtországi cég magyarországi leányvállalata, a DatAdat Professional Kft. amelynek ügyvezetője Ficsor Ádám korábbi polgári nemzetbiztonsági szolgálatokat irányító tárca nélküli miniszter. Emellett felelős pozícióban van Szigetvári Viktor korábbi államtitkár, MSZP-s kommunikációs stratéga, illetve tulajdonos részben maga Bajnai. Ficsor, Szigetvári és Dessewffy személyében közös, hogy a 2010 előtti balliberális politikai elit tagjai, és mindhárman a korábbi kormányfő közvetlen tanácsadói, munkatársi, bizalmi köréhez sorolhatók.

 

 

Dessewffy Tibor, a Demos Magyarország Alapítvány elnöke előadást tart a szervezet 2009-es rendezvényén (MTI/Földi Imre)

 

 

 

Adatvédelmi aggályok

A DatAdat számos baloldali kezdeményezés adatkezelőjeként szerepel. A Magyar Nemzet szerint például a DK-hoz köthető, részben a párt internetes hirdetéseiből működő Nyugati fény nevű hírportállal összefüggésbe hozható, de a céggel kapcsolatban áll a másik ellenzéki propagandaoldal, az Ezalényeg.hu is.

Az Ezalényegről már megírtuk, hogy a portál felelős kiadója a budapesti Dohány utcában bejegyzett Oraculum 2020 Kft. A cég tulajdonosa és ügyvezetője Páva Zoltán, aki a volt MSZP-s komlói polgármester és országgyűlési képviselő, idősebb Páva Zoltán fia. A Páva családdal a Gyurcsány–Bajnai-kormányok igen bőkezűek voltak. Ifjabb Páva Zoltán 2008 és 2010 között a Miniszterelnöki Hivatal tanácsadója volt. Egyik cége, a Medich-Technik Bt. csaknem 5 millió forintot kapott szaktanácsadói tevékenységéért 2008-ban. Páva egyébként ügyvezetője annak a tavaly októberben alapított cégnek (Eagle Eye-Marketing Kft.), amelynek a DK parlamenti képviselőcsoportja mintegy 43 millió forintot fizetett ki közösségi médiás tanácsadásra. Az Ezalényeg a közösségi médiában is nagyon aktív, az oldal létrejötte óta (a helyi aloldalak költéseit nem számítva) 78 millió forintot költött a Facebookon, csak az elmúlt héten 9,3 milliót.

Szintén

a DatAdat volt az adatkezelője a DK mára szinte letagadott, a kínai vakcinák ellen meghirdetett petíciójának is,

amelyet lapunknak nyilatkozva Péterfalvi Attila, a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság elnöke aggályosnak nevezett.

Észtországban egyébként több céget is visz már a Gyurcsány-kör, az egyik legérdekesebb talán a Szigetvári által alapított, még tavaly januárban bejegyzett Datapraxis lehet. A cégben megjelent a Soros-hálózat egy régi kulcsszereplője is: Paul Hilder, aki az ezredfordulón társalapítója volt a Soros-pénzből felhúzott, a spekuláns által terjesztett Nyílt Társadalom-elképzelésre utaló Opendemocracy.net elnevezésű internetes felületnek, ezt követően pedig négy évet dolgozott kampányigazgatóként a szintén a milliárdoshoz köthető Avaaz.org nevű platformnál, amely 2018-ban a magyar választáson tömeges, célzott internetes hirdetésekkel támogatta az ellenzéket.

 

Dessewfy és a mesterséges intelligencia?

A Datapraxis honlapja szerint a cég célja elsősorban adatgyűjtéssel, „választói törzsek” meghatározásával, üzenetek tesztelésével, kutatásokkal, végül pedig a választók célzott megszólításával segítsék az ügyfeleiket. Dessewfy Tibor emellett egy Webpredict nevű céget is bejegyeztetett még tavaly, amely éppen munkatársakat toboroz. Egy Webpredict nevű honlap szerint mesterséges intelligencia segítségével segít megkeresni a „valódi értelmet az információs káoszban”.

Vagyis a Gyurcsány-kör meghatározó befolyást szerzett az ellenzéki kommunikációs csatornák felett,

a legújabb vállalkozásával pedig a jövő évi parlamenti választás közeledtével az ellenzéki, magukat függetlennek mondó médiumokat is bevonja a műveletbe.

 

(Kacsoh Dániel, mandiner.hu)

 

 

Oszd meg a barátaiddal is!

Vélemény, hozzászólás?

Loading…

0

Leslie Mandoki szerint a magyarok nem is tudják, milyen szerencsések, hogy ennyi vakcina közül válogathatnak

Padlón az ellenzék – Menczer: a WHO napokon belül engedélyezheti a kínai vakcinát – Videó