in

Ismét nem stadion! – Teljes felújítást kap a főváros egyik legjelentősebb vasútállomása

Új felüljáró fogja kiszolgálni a leromlott állagú Kőbánya-Kispest állomás utasforgalmát, melyet Kőbánya irányából is megnyitnának

A MÁV Zrt. tervezői közbeszerzést hirdetett a Kőbánya-Kispest (KÖKI) vasútállomás utasforgalmi tereinek korszerűsítésére. A TED-en megjelentek szerint a szerződés egyelőre nem került odaítélésre, ugyanakkor a hiredtményből kiderül, mire irányul a projekt.  

Ezt kell megterveznie a nyertesnek

A főváros egyik legnagyobb forgalmát lebonyolító KÖKI-ben a közbeszerzés az állomásépület és a gyalogos felüljáró teljes körű és komplex rekonstrukcióját írja elő. Ennek érdekében a létesítmények átépítésének, a perontetők felújításának, a liftek és mozgólépcsők elhelyezésének a megtervezése lesz a feladat.

A szövegből kiderül, hogy az állomás 120-140 méter szerkezeti hosszúságú, vasúti pálya feletti, „utas vagy közforgalom számára megnyitott” új gyalogos felüljárót kap.

Kőbánya irányába is meg akarják nyitni az állomást

A MÁV illetékesei által tavaly júliusban bemutatott tervek szerint a projekt célja

egy anyaghasználatában igényes, modern, akadálymentes létesítmény, sok rozsdamentes szerkezettel és üveggel, korszerű utastájékoztatással, a végig fedett peronokon, padokkal.

Az új híd megépítésére a tavalyi tervek is kitértek. Eszerint a meglévő, zárt gyaloghidtól 80 méterre, a peronok elején egy másik híd is megépül az utasok számára. Mindkét híd liftet kap az egész állomásra kiterjesztendő akadálymentesség jegyében. Ugyanezt a célt szolgálja, hogy a korszerű vonatok padlószintjére emelik a peronokat.

További cél, hogy a három lépcsőben megújuló állomás fogadni tudja az új emeletes Stadler vonatokat.

A tervezőknek problémát okoz az a feladat, hogy a hidakról a kőbányai oldalon (X. kerület) a Vaspálya utca irányába is el lehessen hagyni az állomást. A hidak „letalpalására” csak akkor lenne hely, ha a Vaspálya utca néhány méterrel arrébb tolódna, ez azonban a kerületi rendezési terv módosítását és néhány, amúgy is bontásra váró épület eltüntetését feltételezi.

Miért nehézkes az elindulás?

Az agglomerációból és a külső kerületekből egyaránt jelentős utasforgalmat bonyolító Kőbánya–Kispest vasútállomás a ’90-es években hanyatlásnak indult. Bár intermodiális csomópontként működik, ahol helyi és távolsági buszok, metró és vonat találkoznak, állaga erősen leromlott.

A vasúti létesítmény tervezett felújítása része a MÁV 2013-ban indított állomásfejlesztési programjának, amelyre egy 2015-ös kormányhatározat értelmében forrás is rendelkezésre áll. A terület tisztázatlan tulajdonviszonyai ugyanakkor megnehezítik a projekt megindítását, miután a MÁV-on kívül a tulajdonosok között többek közt a X. és a XIX. kerület, de a Pilisi Parkerdőgazdaság is ott van.

(forrás:magyarepitok.hu)

Botrány! – Gyurcsányék leszámolással és börtönnel fenyegetik a miniszterelnököt

Nem stadion! – Hárommilliárd forinttal megemelték az Otthon Melege Program keretösszegét