in ,

Ajajj! És akkor Cseh Katalin előrukkolt a vasút privatizációjával, ami a lehető legrosszabb ötlet – még a Mérce szerint is

A Momentum EP-képviselője, Cseh Katalin vonattal utazott Brüsszelbe, eközben sikerült neki azt a megállapítást tennie, ami még a balliberális sajtó munkatársainál is kiverte a biztosítékot

A Momentum EP-képviselője, Cseh Katalin vonattal utazott Brüsszelbe, eközben sikerült neki azt a megállapítást tennie, ami még a balliberális sajtó munkatársainál is kiverte a biztosítékot. A momentumos képviselő ugyanis – miközben a vonaton zötykölődött- kitalálta, hogy az állami kézben levő vasúti monopóliumokat magáncégek kezébe kellene adni. Ez pedig a lehető legrosszabb ötlet, ami egy vasúttársasággal történhet – legalábbis a Mérce szerint. A lap a brit példát hozza fel érvként, ahol ez katasztrófához vezetett. 

 

A Mérce.hu beszámolója szerint azonban valahol az osztrák, állami ÖBB Railjetje és a német állami Deutsche Bahn nem kevésbé gyors és hatékony hálózata között Cseh arról írt Facebook-oldalára, milyen jó ötlet lenne, ha megnyitnák a piacot a magáncégek előtt.

Az állami kézben levő vasúti monopóliumokat pedig fokozatosan ki kell nyitni a piaci verseny előtt, hogy a magasabb minőség és az olcsóbb árak elérhetővé tegyék a nemzetközi vonatozást mindenki számára!

A Mérce szerint a MÁV-ot szidni Magyarországon persze nemzeti időtöltés, és nyilvánvaló hogy Cseh félmondata nem a legkegyetlenebb vagy legszélsőségesebb ötlet. Azonban hozzáteszik: ezzel az a baj, hogy éppen a vasúthálózat, és a vasúttársaságok azok, amelyek esetén a privatizáció szinte mindenhol működésképtelenség szélére sodródó vasutakkal, és közlekedési káosszal járt. 

A Mérce felidézi, hogy a britek a vasúti infrastruktúra kezelését és karbantartását is magánosítani kívánták – egyszerűen annál az ideologikus elképzelésnél fogva, hogy a „szabad piac” ezt úgyis jobban megoldja – , majd pedig egy óriási katasztrófa bizonyította be 2000-ben, hogy ez igen nagy tévedés volt. A lap szerint a hatfieldi vonatszerencsétlenség, amely 4 halottal és 70 sérülttel vonult be a történelembe, jól megmutatta, hogy a magáncég, amely az East Coast mainline vasútjait kezelte, a még Thatcher alatt létrehozott Railtrack, profitorientált cégként képtelen úgy karbantartani a pályákat, mint egy olyan, amely kiemelt közfeladatot lát el, és állami vagy közösségi tulajdonban teszi ezt meg.

2000. október 17-én a londoni Kings Cross pályaudvarról Leeds felé tartó expresszvonat 185 km/órás sebességgel siklott ki a sínekről Hatfield állomásnál, és fel is borult. A baleset utáni, mindenre kiterjedő nyomozás, és a végül 2005-ben kimondott bírósági ítélet is megállapította, hogy a Railtrack és alvállalkozója, a Blafour Beatty súlyos mulasztásokat követtek el, és lényegében ők voltak a baleset okozói. Mint kiderült, a síneket a Railtrack és alvállalkozója a privatizáció miatt kialakult versenyben elhanyagolta, és túl sok vonatot küldött át rajta két karbantartás között, amelyek miatt a sínek egyszerűen szétrepedeztek. Ráadásul problémaként vetette fel a vizsgálat azt is, hogy míg a British Rail idejében a vasúti mérnököktől a váltókezelőkig mindenki egy jól finanszírozott, olajozott rendszert alkotott, addig a privatizált Railtrack immár nem is volt kapcsolatban a tapasztaltabb szakemberekkel, inkább maguk próbálták saját ütemtervben különösebb mérnöki szakértelem és vasúti tapasztalat nélkül karbantartani az infrastruktúrát.

Sőt, a hatfieldi eset kevesebb mint egy évvel a paddingtoni szerencsétlenség után történt, ahol a problémák kísértetiesen hasonlóak voltak – emlékeztet a Mérce.

PS/Mérce, fotó: Horváth Péter Gyula/PS

(forrás:pestisracok.hu)

Nem stadion – A nyári szezon kezdetére befejeződött a Paskál és a Palatinus korszerűsítése

Beteg világ – Teknősgyilkosságért 3 év?